ادعای رسانه صهیونیستی: هواپیمای رئیس موساد در ریاض به زمین نشست موشک‌های تاروس به اوکراین نخواهد رفت ادعای رسانه صهیونیستی: اکثر مسئولان اسرائیلی موافق توافق مبادله اسرا هستند ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون اسرائیل توسط حزب الله لبنان + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد
سرخط خبرها

تمرین منافع ملی در مسئله قره‌باغ

  • کد خبر: ۴۵۴۰۳
  • ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
تمرین منافع ملی در مسئله قره‌باغ
روح‌ا... اسلامی - عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی
از سال ۱۶۰۰ میلادی یا سال ۹۰۰ هجری‌قمری، ایتالیای ماکیاول یا ملاصدرای صفویه وارد دنیای عصر مدرن می‌شود و الزامات تجدد در حیطه‌های هنری، انسانی و اجتماعی، مهندسی و پزشکی خود را نشان می‌دهد. در ایران از صفویه تا مشروطه به‌جای آنکه لوازم جدید حکومت‌داری اتخاذ شود، درجازدن و حتی گاهی عقبگرد عامل انحطاط ایران شد. اوج زوال ایران در دوره قاجاریه رقم خورد؛ درحالی‌که ایران میان رقابت راهبردی روسیه و انگلیس قرار گرفته بود، اندک تلاش‌های عباس‌میرزا، قائم‌مقام فراهانی و امیرکبیر به‌شکست انجامید.
 
در زمان فتحعلی‌شاه میان ایران و روسیه درگیری به‌وجود آمد و به‌علت ضعف نظامی و اقتصادی، ۲ قرارداد گلستان و ترکمانچای پذیرفته شد و ارمنستان و آذربایجان از ایران جدا شدند. در زمان قاجاریه بسیاری از مناطق که به‌لحاظ تاریخی، زبانی، مذهبی و هویتی ایرانی محسوب می‌شدند، جدا شدند. ایران به‌معنای دولت، کشوری روادار و متکثر بود که همه اقوام، مذاهب و تکثر‌های مختلف در آن به‌شیوه انسانی با یکدیگر زندگی می‌کردند. در ایران بودایی، مسیحی، ارمنی، کرد و ترک، بلوچ و عرب شهروند بودند و به‌مدت هزار سال در ایران باستان زیست مسالمت‌آمیز را برمبنای خرد حکمرانی انسانی تجربه کرده بودند. ابن‌خلدون و هگل ستایشگر خرد انسانی و سبک حکمرانی ایرانی هستند.
 
زمانی که بر اثر ضعف در عرصه فناوری، ناآشنایی با علوم و فنون جدید و از همه مهم‌تر غفلت از مملکت‌داری مکانیکی، ایران از روسیه شکست خورد و استان‌های شمالی کشور جدا شدند و تحت سلطه روسیه قرار گرفتند، ارمنی‌ها و آذری‌ها تلاش‌های زیادی کردند تا از زیر سلطه روسیه و بعد‌ها شوروی خارج و به وطن اصلی خود ملحق شوند، اما استبداد روسی، ایدئولوژی مارکسیستی شوروی و ضعف نظامی، اقتصادی و بی‌توجهی ایران به منافع ملی، عاملی بود هرچند سعی کردند تاریخ، زبان، اساطیر و روایت‌های محلی و بومی برای خود بسازند و در این راستا کشور‌های آمریکا، روسیه، عربستان و ترکیه نیز به آن‌ها کمک کردند، اما روایت‌های ساختگی آن‌ها تنها جنگ‌های قومی و مذهبی را رقم زد. کمرنگ و حذف‌شدن روایت ایرانی در فلات ایران منجر به ظهور تروریسم بنیادگرایانه و مداخله خارجی شده است.
 
هر کجا روایت متعصبانه و خشن عربستان به‌همراه روایت نظامی و نژادگرایانه نوعثمانی و همین‌طور مداخلات بلندپروازانه روسیه و آمریکا در هم آمیخته شده، جنگ‌های منطقه‌ای رواج یافته است. اکنون قره‌باغ که در تاریخ بار‌ها میان آذربایجان و ارمنستان جابه‌جا و به منطقه‌ای خودمختار تبدیل شده، ممکن است زمین بازی قدرت‌های منطقه و بین‌الملل شود. این منطقه در صورت تداوم درگیری می‌تواند محل استقرار پایگاه‌های نظامی و ظهور گروه‌های قومی و فرقه‌های تروریستی شود. اگر توان نظامی و اقتصادی و توان دیپلماتیک ایران بالا بود، فعال‌کردن امر ایرانی می‌توانست صلح و آرامش را به سرزمین‌های درگیر برگرداند.

در شرایط فعلی دولت ایران باید منافع ملی کشور را در اولویت قرار دهد و از هرگونه مداخله‌ای که موازنه را به‌نفع یک‌طرف برهم زند، بپرهیزد. بازیگران داخلی، احزاب، افکار عمومی و رسانه‌ها نیز باید تمرین حفاظت از منافع ملی، فارغ از رویکرد‌های فرقه‌ای و قومیتی را دنبال کنند. آنچه مهم است، ایران و منافع ملی کشور است و در این شرایط خاتمه جنگ، کمک به کاهش تنش، یاری‌گرفتن از سازمان ملل و برقراری موازنه می‌تواند راهکار مؤثر باشد.
 
ارمنستان روابط بسیار نزدیکی با ایران دارد و از سوی دیگر مورد حمایت اروپا و آمریکاست؛ از سوی دیگر مردم جمهوری آذربایجان نیز اشتراکات فرهنگی زیادی با ایرانیان دارند، اما حمایت ترکیه و ورود نیرو‌های تروریستی در قره‌باغ می‌تواند برای ایران خطرآفرین باشد. بهتر است این مهم از مجرای وزارت امور خارجه و فارغ از واکنش‌های احساسی و غریزی دنبال شود تا تمرینی برای فهم، طراحی و اجرای منافع ملی کشور باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->